علی‌آباد

پیشنهادات غیرکرونایی برای روزهای کرونایی

جمعه, ۸ فروردين ۱۳۹۹، ۰۱:۳۰ ق.ظ
این چند سال اخیر توی اینترنت به وب‌سایت‌هایی با ایده‌های سرگرم‌کننده و آموزنده برخوردم و توی این مطلب می‌خوام معرفی‌شون کنم تا هم برای خودم به یادگار بمونه و هم شما باهاشون آشنا بشید، مخصوصاً توی این بیکاری و قرنطینه می‌تونند پیشنهادهای خوبی برای وقت‌گذروندن باشند

رفع مسئولیت ۱: اینقدر که پیشنهادات من خفن و جذاب هستند، ممکنه برای ساعت‌ها و روزها و بلکه هفته‌ها درگیرشون بشید و حتی مثل من معتادشون بشید!! لذا اگر درس یا تکلیف یا کار دارید مراقب باشید زیرا اینجانب هیچ‌گونه مسئولیتی در زمینه اتلاف وقت‌تون رو نمی‌پذیرم :)

رفع مسئولیت ۲: بعضی از این سایت‌ها جنبه تعامل با کاربرهای دیگه رو دارند. انتظار می‌ره که در برقراری ارتباط با افراد مجازی توجهات ویژه رو داشته باشید، مخصوصاً اگه به سن قانونی نرسیدید. افرادی که در ابتدای کلام از شما جنسیت یا سن یا محل زندگی و... رو می‌پرسند احتمالاً افراد سالمی نیستند. همچنین دلیلی نداره که راه‌های ارتباطی‌تون (ایمیل و شماره و آیدی) رو به ناشناس‌های مجازی بدید. خلاصه که مراقب باشید از این جهات!

خب، شروع می‌کنم!

dotsgame.co : یار دبستانی من
حتماً شما هم در دوران مدرسه نقطه‌بازی رو تجربه کردید. این وب‌سایت یه نسخه آنلاین از این بازی است. من تجربه بازی با افراد مختلفی رو داشتم. از ایران و هند گرفته تا اروپا و آمریکا و حتی جزیره باربادوس! یک بار هم با آقایی از انگلستان بازی کردم که استراتژی‌های بازی رو بهم آموزش داد، و اون‌وقت فهمیدم که این یک بازی شانسی نیست و یک عالمه پژوهش درباره‌اش انجام شده و براش کتاب نوشته شده. اگر علاقه‌مند بودید می‌تونید اینجا استراتژی بازی رو یاد بگیرید.
نکته جالبش برای من وقتی بود که استراتژی رو می‌دونستم و توی بیشتر بازی‌ها برنده می‌شدم، حتی گاهی از قبل برای رقیبم نتیجه بازی رو پیش‌بینی می‌کردم. بیشتر واکنش‌ها فحش‌دادن و ترک‌کردن بازی بود! و البته درصد کمی‌شون علاقه‌مند می‌شدند و من هم بهشون آموزش می‌دادم. آدم‌هایی که از این فیلتر عبور می‌کردند آدم‌های باشخصیتی(!) بودند و با چندتاشون دوست شدم و هنوز هم با بعضی‌شون در ارتباطم.

expii.com : دانش با چاشنی خلاقیت
اگر کرم ریاضی توی بدن‌تون باشه، اینجا می‌تونید مسائل جذابی برای فکر کردن و بررسی کردن پیدا کنید. سوال‌هایی که ترکیب ریاضی با علوم مختلف مثل فیزیک و جغرافی و... هستند. این و این سوال برای من جالب بودند و حتی سر کلاس هندسه و حسابان دبیرستان مطرح‌شون کردم. (این اواخر دیگه وقتی بچه‌ها از کلاس خسته می‌شدند به من می‌گفتند بیا یه معما بگو وقت کلاس بگذره :))

lichess.org : شطرنج همیشه جواب است
خب این هم یه وب‌سایت بزرگ و معروفه برای بازی آنلاین شطرنج. و تقریباً همیشه پیشنهاد خوبی برای مواقع بیکاریه. البته چون که من توی شطرنج وارد نیستم زیاد سراغش نمی‌رم. ولی دیروز، هم به خاطر فشار قرنطینه هم به خاطر تمرین برنامه‌نویسیم که پیاده‌سازی شطرنجه، دوباره امتحانش کردم. و توی همون بازی اول خوردم به پست یه جوون کانادایی که جُرم‌شناسی می‌خونه و به گربه‌ها علاقه داره! الان هم همدیگه رو توی اینستاگرام دنبال می‌کنیم :)

morsecode.me : ارتباطات با اعمال شاقه
قدیم‌ترها درباره تلگراف و مورس چیزهایی شنیده بودم و توی فیلم‌ها دیده بودم. چند روز پیش به لطف این پست از خانم کلمنتاین بیشتر درباره‌اش خوندم و به این سایت رسیدم. شبیه یه چت‌روم آنلاینه با این تفاوت که فقط می‌تونید پیام‌هاتون رو به شکل کد مورس یعنی با ترکیب نقطه و خط ارسال کنید! می‌تونید از همچین ابزارهایی هم برای تبدیل متن به مورس استفاده کنید. البته با توجه به زحمتی که داره، احتمالاً مجبور می‌شید پیام‌تون رو تا حد امکان کوتاه کنید که خودش یه چالش دیگه است.

org.******* : کشیش پاسخ می‌دهد
وقتی که به سن تکلیف رسیدم، به پیشنهاد اطرافیان و معلم دینی‌مون مدتی درباره ادیان مختلف تحقیق می‌کردم. البته که می‌دونستم منظورشون این بود که تحقیق‌ها و فکرهات رو بکن و آخرشون به اون چیزی برس که ما انتظار داریم :دی! توی این جستجوها به سایت یکی از شاخه‌های مسیحیت رسیدم که ابزار چت آنلاین برای پرسیدن سوالات مذهبی داشتند. منم چندین بار بهشون وصل شدم و صحبت کردم. مثلاً تلاش می‌کردم برهان‌های رد تثلیث رو مطرح کنم یا اینکه چرا حضرت مسیح علیه‌سلام پیامبر خاتم نبوده و این صحبت‌ها. با اون انگلیسی دست‌وپاشکسته‌ام، فکر کنم نصف جملاتم رو نمی‌فهمیدند! خلاصه این تجربه باعث شد نگاه بازتری نسبت به مذهب پیدا کنم و خوشحالم از این بابت.
آهان راستی الان که چک کردم متوجه شدم که سایت‌شون فیلتر شده! لذا برای اینکه شما منحرف نشید، لینکش رو با نسخه‌ی وطنی جایگزین کردم. روحانی پاسخ می‌دهد: سامانه پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی مقلدین آیت‌الله مکارم (:


ncase.me : حالا «بازی» شادی تفریح خنده
نیکی کِیس یه توسعه‌دهنده‌ی مستقله که برای مفاهیم اجتماعی و علمی، بازی‌های تعاملی می‌سازه. شما در طول مسیر یک بازی با مفهومی آشنا می‌شید و به مرور به پیچیدگی‌هاش پی می‌برید. این و این و این به فارسی ترجمه شده، این و این و این هم از کارهای خوبشه که ترجمه نشده. مورد اولی که لینک کردم (تکامل اعتماد) رو اول از همه دیدم و در یک کلام فوق‌العاده بود. بیشتر توضیح نمی‌دم و دوست دارم خودتون مشاهده‌اش کنید.

skribbl.io : حکیمی پسران را پند همی‌داد که جانان پدر هنر آموزید
این وب‌سایت البته فضای کودکانه‌ای داره. شما توی یه مسابقه با چند نفر دیگه قرار می‌گیرید و هر نوبت یک نفر باید کلمه‌ای رو با نقاشی به بقیه منتقل کنه تا درست حدس بزنن. شبیه پانتومیم. میشه حتی برای تمرین نقاشی هم ازش استفاده کرد :) البته زبانش انگلیسیه و احتمالاً به یه مترجم گوگل کنار دست‌تون نیاز پیدا می‌کنید.

تموم شد! شما هم اگه به سایت‌های جالبی از این دست برخوردید، خوشحال می‌شم که معرفی‌اش کنید. راستی، عیدتون هم مبارک :)
موافقین ۱۲ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۰۸
علی ‌‌

نظرات  (۱۲)

بازی اعتماد رو پارسال انجام داده بودم و اخیراً دنبالش بودم باز و یه ماه بود اینقدر بد جست‌وجو می‌کردم تو گوگل که به چیزی نمی‌رسیدم برای یافتنش! خیلی خوشحال شدم بالأخره اینجا پیدا شد، ممنونم!

پاسخ:
سلام. خوبه خوشحالم که پیدا شد و خوشحال‌ترم که قبلاً دیده‌اید!

+ از افتخارات زندگیم اینه که مترجمش رو یه بار از نزدیک دیده‌ام. البته فکر کنم مترجمش این افتخار رو نداشته که منو از نزدیک ببینه :)))
۰۸ فروردين ۹۹ ، ۱۲:۱۵ کلمنتاین ‌‌

چه پیشنهادای خوبی دادید. هرچند چندسالی میشه بازی نکردم ولی فکر کنم باید برم  سراغ شطرنج اول. ولی الان فکرشم بهم اضطراب داد یه کم.

 

+ ضمنا مگه همون خانم کلمنتاین اشکالش چی بود؟ :دی

پاسخ:
شطرنج؟ اضطراب؟ خانه؟ شیب؟ بام؟

+ اوه معذرت می‌خوام، درستش کردم. راستش از اسم و پست‌هاتون نتونستم خانم یا آقا بودنتون رو بفهمم و سعی کردم یه پیشوندی بذارم که در هر صورت ضایع نباشه. الان که سرچ فهمیدم این یه اسم دخترانه لاتینه، و البته به‌کاربردن «جناب» برای خانم‌ها اشتباهه!
۰۸ فروردين ۹۹ ، ۱۵:۰۴ بنیامین بیضایی

قبلا بازی اعتماد رو انجام داده بودم ولی اخیرا دنبال اون می‌گشتم که به دوستام معرفیش کنم! راستش حتی اسمش رو هم فراموش کرده بودم. مرسی از معرفی این سایت‌های زیبا!

پاسخ:
ایول، چه همه هم دیده‌اند این رو! و چه همه هم اسمش رو فراموش می‌کنند!
آقا پروژه‌تون رو هم تسلیت می‌گم ^_^
۰۸ فروردين ۹۹ ، ۱۵:۴۸ مائده ‌‌‌‌‌‌‌

چقدر خوب بودن، دم شما گرم. 

منم دارم مورس یاد میگیرم و اینجا میشه چت کرد منتها یکم سخته!:)

پاسخ:
متشکرم! آره این رو هم یکی زیر پست خانم کلمنتاین معرفی کرده بود. طراحی سایتش بهتره، ولی خلوته اکثراً کسی رو پیدا نکردم توی این سایت.

من رفتم تو سایت نیکی کیس و همین شکلی رندم بازی اعتماد رو باز کردم و حس کردم انگار قبلا هم بازیش کردم! ولی خیلی قبلا. شروع کردم دوباره، و این بار چون یه آشنایی کوچولو با گیم تئوری داشتم فک می‌کردم حدسا و انتخابام درسته دیگه :)) ولی کاملا گیج شدم از همون اول :))

اما در کل چیز باحالیه. سر فرصت بقیه بازیاشم نگاه می‌کنم.

پاسخ:
وای من عاشق نظریه بازی‌هام =)
شما چقدر علامه‌اید. یعنی در هر زمینه دستی بر آتش دارید :)

علامه؟ نه بابا :)) از این که فقط در حد مقدمه‌ی کوتاه شنیدم، آشناییم خیلی سطحیه.

جدا از این، یکی از معضلام اینه که هیچیو تا تهش ادامه نمیدم :/

پاسخ:
هوم... خب البته نمی‌شه آدم ده‌تا رشته رو همزمان تا تهش بره دیگه.
۱۱ فروردين ۹۹ ، ۱۳:۴۰ کلمنتاین ‌‌

نمیدونم شاید چون مانیکای درون فعالی دارم. و خب ترسِ از باختن اضطراب آور بود.

پاسخ:
خب سریال فرندز ندیدم هنوز ولی فکر کنم منم مانیکای درون داشته باشم :))

من بازی اعتماد رو انجام دادم، چقدر جذاب و دوست داشتنی بود. بیشتر از بازی، موسیقی زمینه ش عالی بود.

پاسخ:
تا حالا زیاد به موسیقیش دقت نکرده بودم. آره خیلی قشنگ و حتی مرموزه!

احیانا با فیلترشکن باید رفت؟

اخه برا من ارور داد هی 

 

پاسخ:
نمی‌دونم منظورتون کدوم سایته، ولی دومی انگار فیلتر یا تحریمه :)
بقیه‌شون با اینترنت من مشکلی ندارند.

سلاام سال نوتون مبارک

چقدررر پیشنهادای خفن و جالب:)))

در حین خوندن پست اعتماد رو بازی کردم و خیلی خوب بود:)))

مرسیی

پاسخ:
سلام و سال نوی زمینی شما هم مبارک D:
این تکامل اعتماد عالیه. کلاً به نظرم مخلوط ریاضی و علوم انسانی معجون خوشمزه‌ای میشه :)

سلام :)

من بازی تکامل اعتماد رو که می‌زدم می‌گفت صبر کنید و من صبر‌نمی‌کردم ، بالاخره امروز صبر کردم و انجام دادمش :)) خیلی جالب بود! اون‌یکی هم که نوشته کشت‌وکشتار خیلی بده ؟! 

پاسخ:
علیک سلام.
ممنون که صبر کردید :)
نه اون هشدارش کمی جنبه طنز داره. اگه چیز بدی داشت حتماً ذکر می‌کردم!

سلام روزتون بخیر.

یک سوال داشتم، شما می‌دونید چطور می‌شه یادگرفت بازی‌هایی مثل تکامل اعتماد رو ساخت؟ یعنی به شکلی که با یک لینک در مرورگر باز بشن. برای آموزش می‌خواستم ازش استفاده کنم گفتم از شما مشورت بگیرم‌.

نوروز هم پیشاپیش مبارکتون باشه :).

پاسخ:
سلام فری برد، وقت شما هم بخیر و عیدتون با تاخیر مبارک :)
راستش اینطور که من سرچ کردم، این بازی و بقیه‌ی بازی‌های تعاملی که توی سایت این نویسنده هست https://explorabl.es با جاوااسکریپت نوشته شدند که یک زبان برنامه‌نویسی وب هست. نتونستم ابزار سرراست و بدون نیاز به برنامه‌نویسی برای ساخت چنین بازی‌هایی پیدا کنم، ولی بازم می‌گردم و اگه ابزار مناسبی پیدا کنم بهتون خبر میدم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی